Maandag 17 maart jl. was er bij Frerikshof weer de jaarlijkse Ledenvergadering van onze vereniging.
Iets over half acht kon de voorzitter 33 leden welkom heten. Een aantal dat we in jaren niet hebben gehad, heel mooi dus, maar er was ook wel het een en ander aan de orde. De bijeenkomst begon met een ogenblikje stilte ter nagedachtenis aan de leden die on het afgelopen jaar zijn ontvallen.
De voorzitter opende de vergadering met een terugblik op hetgeen er de afgelopen jaren is gedaan om de bezetting in het bestuur en de diverse commissies weer op sterkte te krijgen. Voor wat betreft een aantal commissies is dat redelijk gelukt. Zo kon de controlecommissie, de wedstrijdcommissie en de jeugdcommissie met enkele leden worden uitgebreid. Ook de commissie beheer en onderhoud kreeg er iemand bij. Heel mooi natuurlijk en daar zijn we uiteraard heel erg blij mee. Voor het bestuur is dat maar zeer beperkt – en in ieder geval niet voldoende – gelukt, zeker gelet op de vacatures in 2026. De oproep om hulp is dan ook nog maar weer eens een keer herhaald.
Allereerst waren de gebruikelijke – statutaire – agendapunten zoals: het jaarverslag en het financieel verslag van 2024, begroting 2025 en het jaarplan voor dit jaar. Wat dat laatste betreft is wel wat meer te zeggen. Een vrij mat programma. Veel kan niet, of althans nog niet, worden afgesproken, simpel omdat niet zeker is of we voldoende mensen hebben om dit te begeleiden en te ondersteunen. Het bestuur gaf aan al het mogelijke te doen om alles doorgang te laten vinden, maar zeker is dat geenszins.
De leden gaven aan zeer teleurgesteld te zijn in het besluit van het bestuur om - voorlopig althans – alle wedstrijden in 2025 te annuleren. Een traditie waar gewoon – even – pas op de plaats gemaakt moet worden. De leden toonden begrip voor het besluit, immers, niemand wil dat er zaken worden georganiseerd waarvan niet zeker is dat die voldoende zijn afgedekt voor wat betreft eventuele aansprakelijkheid.
Het Huishoudelijk Regelement was onderwerp van gesprek. Er werd een extra artikel toegevoegd, welke de werkwijze van de kascommissie nader regelt.
Bij het in 2024 aangekochte bosperceel in Kotten bleken een paar vreemde erfafscheidingen te zitten met het Waterschap Rijn en IJssel. In een goed overleg met het Waterschap werd een grondruil overeengekomen. De leden hebben ingestemd met deze wijzigingen. Binnenkort zal dit notarieel worden bevestigd.
Tot slot was de bestuursverkiezing aan de orde. Henny Wiegerinck, wedstrijdcommissaris en commissaris beheer en onderhoud, was aftredend en had zich niet herkiesbaar gesteld. Onder dankzegging voor zijn geleverde bijdrage werd hem een cadeau en een bos bloemen overhandigd.
Helaas had zich ook voor de vergadering slechts één kandidaat voor een bestuursfunctie aangemeld. Pim Boogerd werd op voordracht van het bestuur benoemd tot bestuurslid. Hij zal in het bestuur als controlecommissaris gaan fungeren. Op termijn zal worden onderzocht hoe controle op naleving van onze reglementen op lange termijn zal worden ingericht. In het bestuur blijven vacatures bestaan. Per direct is dat die van wedstrijdcommissaris, commissaris beheer en onderhoud (dit wordt tijdelijk waargenomen door de secretaris) en in 2026 die van secretaris en dus ook weer die van commissaris beheer en onderhoud. Het bestuur doet er alles aan om hierin zo snel mogelijk te voorzien. Mochten er zich de komende periode toch kandidaten aanmelden dan zal mogelijk een extra ledenvergadering worden gehouden. Deze zou eventueel ook digitaal kunnen plaatsvinden. De statuten van onze vereniging voorzien daarin.
In de rondvraag werd een toelichting gegeven op de bestrijding van de rattenoverlast, met name in Meddo. De tot nu toe genomen maatregelen hebben enig succes, maar over is het geenszins. Let er vooral op dat je geen voor achter laat. Neem het mee naar huis. Het kan een boelschelen. Verder was opgevallen dat er in Meddo “nogal” gesnoeid was. TenneT, de eigenaar van de stroomkabel ziet erop toe dat de bomen niet te hoog worden. Met name het deel, grenzend aan de parkeerplaats (eigendom van de gemeente) voldeed niet en moest drastisch worden aangepakt.
De vergadering werd afgesloten met een oproep aan iedereen om nog eens na te gaan hoe we de bestuurlijke problemen het hoofd kunnen bieden. Wil je iets doen, ken je iemand die iets zou kunnen of willen doen, laat het ons weten. De vergadering werd afgesloten met de uitnodiging om nog even na te praten onder het genot van een drankje.
De eerstvolgende Ledenvergadering is maandag 16 maart 2026. Noteer de datum al vast.