Van de bestuurstafel.

Dinsdag, 10 september 2024

Maandag 9 september was er weer – de eerste na de vakantieperiode – een vergadering van het bestuur. Voorafgaande daaraan was er een kort “bijpraatoverleg” met de nieuwgevormde controlecommissie.

De agenda omvatte dit keer ruim 10 punten en ook in de rondvraag kwamen nogal wat puntjes langs. De belangrijkste punten hiervan kort samengevat.

Het programma van 2024 zit er inmiddels bijna op. Zondag is er nog een laatste wedstrijd voor de jeugd, de jaarlijkse wedstrijd om de Hooked on Fishing-Cup. Nog een paar wedstrijden van de Zomercompetitie en nog een voor de 55-plussers. Rest nog de Snertwedstrijd op 14 december. Voor het bestuur een reden om nog even terug te kijken, maar vooral ook al te kijken naar 2025. Voor wat betreft het huidige seizoen kunnen we stellen dat, ondanks de krapte aan vrijwilligers, toch bijna alles heeft kunnen plaatsvinden. De meeste geplande activiteiten voor de jeugd konden doorgaan. Dat gold ook voor de wedstrijden, met uitzondering van de Drie-Kolkenwedstrijd. We gaan er alles aan doen omdat volgend jaar wel weer op te pakken. Maar het bleek toch steeds weer improviseren. Hopelijk hebben we het komende jaar wel voldoende mensen. Er zijn immers nog steeds activiteiten die we niet kunnen uitvoeren omdat voldoende menskracht ontbreekt.

In het overleg met de controlecommissie werd vastgesteld dat, na wat aanloopproblemen we zeker kunnen vaststellen dat de proef om controles ook weer zelf te gaan doen zeker toekomst heeft. Een enthousiaste groep vrijwilligers heeft dit prima opgepakt. Gebleken is dat er bij de leden toch nog veel onduidelijkheid is over de regels die we gezamenlijk met elkaar hebben afgesproken. We zullen bij de toezending van de vergunning voor 2025 hieraan nog een keer extra aandacht aan besteden. Hoe de controles in 2025 zullen worden voortgezet is nog niet duidelijk. Daarvoor is nog meer overleg nodig. In ieder geval zullen de controles door Globe Security ook in 2025 worden voortgezet. Suggestie voor verbeteringen zijn uiteraard van harte welkom. Dat geldt overigens ook voor leden die belangstelling hebben het team van controleurs te versterken.

Een eerste discussie vond plaats over het jaarplan en de begroting voor 2025. Met de diverse commissies vindt binnenkort overleg plaats over hun ideeën en mogelijkheden. Ook hiervoor geldt uiteraard dat suggesties van de leden welkom zijn. Veel is nog onzeker. Zo is de nieuwe structuur van Sportvisserij Nederland na de fusie met de aangesloten Federaties nog niet duidelijk. Met name het aspect van de afdrachten voor de landelijke Vispas is een belangrijk item. Dit zal mede de hoogte van de contributie van de Karper in de toekomst gaan bepalen.

Veel zal ook afhangen van de vraag of er voldoende vrijwilligers zijn voor de diverse activiteiten. Daarbij is van groot belang dat jullie - de leden - de enquête die binnenkort wordt uitgezet invullen. Het is de bedoeling dat die omstreeks 16 september a.s. zal verschijnen. Eind oktober zijn de resultaten bekend. Uiteraard zullen wij jullie daarover informeren. De uitkomsten zullen worden meegenomen voor de plannen van 2025.

Een ander agendapunt waaraan de nodige aandacht is besteed is de AVG. De druk bij verenigingen om hieraan aandacht te besteden wordt steeds groter. De Karper heeft alweer heel wat jaren geleden dit adequaat opgepakt, maar in de praktijk blijkt toch dat het op orde houden van alle regels veel aandacht vereist. In de eerstvolgende bestuursvergadering zal de huidige stand van zaken nog een keer zorgvuldig worden nagelopen. Waar nodig zullen aanpassingen plaatsvinden. In de Ledenvergadering van 17 maart 2025 zal dit ter vaststelling worden voorgelegd.

Kortom, ook de komende maanden is er - ook bestuurlijk - nog genoeg te doen. Help ons daarbij door in ieder geval de ledenenquête in te vullen. Maar wil je bestuurlijk, of in een commissie mee doen, dan ben je uiteraard van harte welkom.

Een vereniging als "de onze" kan niet zonder enthousiaste vrijwilligers. Die zijn er gelukkig al veel, maar zeker met de ambities van de Karper, absoluut niet genoeg. We rekenen op jullie.

De eerstvolgende bestuursvergadering is 7 oktober. Wil je daar een keer bij zijn, laat het ons weten. Je bent van harte welkom.