Van de bestuurstafel

Donderdag, 14 december 2023

Op 11 december was de laatste bestuursvergadering van 2023. Onderstand een samenvatting van de belangrijkste punten.

Zoals gebruikelijk stond de vaststelling van het jaarplan en de begroting voor het komende jaar op de agenda. Beiden zijn vastgesteld en zullen ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Ledenvergadering op 18 maart a.s. Het bestuur heeft nog wel het voorbehoud gemaakt dat de plannen alleen zullen worden uitgevoerd als er voldoende bestuursleden en vrijwilligers voor de diverse activiteiten beschikbaar zijn.
Ook de plannen van de jeugdcommissie zijn besproken en vastgesteld. Nieuw daarbij is dat - in ieder geval voor het jaar 2024 - voor jeugdactiviteiten/-wedstrijden geen eigen bijdragen meer zullen worden gevraagd.

De jaarlijkse evaluatie van de AVG is besproken. Vastgesteld is dat na de aanpassingen in 2023 - benoeming vertrouwenscontactpersoon en vertrouwenspersoon - aan alle voorwaarden wordt voldaan. In 2024 zullen alle noodzakelijke VOG'n van de vrijwilligers vernieuwd moeten worden. NOC/NSF adviseert dit minimaal elke vijf jaar te vernieuwen.

Ook is naar de invulling van de organisatie gekeken. Hier en daar zijn wat puntjes aangescherpt. Vastgesteld kon worden dat De Karper prima op orde is.

Per 1 januari 2024 zal het vestigingsadres en het postadres wijzigen. Het nieuwe adres is: Bargerkempke 1, 7103DV Winterswijk. Het emailadres - info@whvdekarper.nl - wijzigt niet.

De uitgevoerde controles door Globe Security waren onderwerp van gesprek. Geconstateerd kon worden dat het aantal overtredingen is gedaald naar iets minder dan 3% (2022: bijna 8%). Een prima ontwikkeling dus, maar wij zijn er nog niet. Voor de controles in 2024 zijn inmiddels afspraken gemaakt. Met name op het aanwezig hebben van een onthaakmat zal meer nadruk worden gelegd. Dierenwelzijn is voor onze vereniging een belangrijk uitgangspunt.

Tijdens de Ledenvergadering van 16 oktober is gevraagd het Huishoudelijk Reglement op een paar punten aan te vullen en/of te verduidelijken. Het bestuur heeft de tekst nog een keer nagelopen en waar nodig aangevuld. Toegevoegd is een bepaling die de toegang tot de Vertrouwenscontactpersoon en de Vertrouwenspersoon regelt. In de Ledenvergadering van 18 maart a.s. zal de wijziging ter goedkeuring worden voorgelegd.

In de Ledenvergadering van maart 2023 is besloten de contributie voor 2024 niet te verhogen. Zoals de zaken er nu voor staan kunnen we 2023 afsluiten met een positief saldo. Ook de begroting voor 2024 is sluitend. Wel zijn er nog een paar onzekerheden. Het saldo uit 2023 is toereikend om eventuele tekorten in 2024 te kunnen dekken. Anders is dat voor de jaren 2025 en 2026. Vrijwel zeker zullen Sportvisserij Nederland en de Hengelsport Federatie Midden Nederland in 2025 en 2026 de bijdragen voor de Vispas, e.d. moeten verhogen. Het bestuur is voornemens de Ledenvergadering van 18 maart a.s. voor te stellen de contributies voor 2025 met € 2,50 en voor 2026 eveneens met € 2,50 verhogen.

Zoals al in de Ledenvergadering van 16 oktober jl. aan de orde is geweest heeft het bestuur onderzocht of de werkzaamheden van met name de penningmeester kunnen worden verminderd. Besloten is om de administratie per 1 januari 2024 onder te brengen bij Boesveld van der Burg, accountants en belastingadviseurs. De nieuwe werkwijze heeft hier en daar wel wat aanpassingen in o.a. de routing van facturen, declaraties, e.d. Betrokkenen zullen daarover worden geïnformeerd.

Dan de stand van zaken over de werving van nieuwe bestuursleden en vrijwilligers zoals wij dat tijdens de Ledenvergadering van 16 oktober jl. hebben besproken.
Tijdens en na de Ledenvergadering hebben zich 9 leden gemeld die aangegeven hebben wel iets voor de Karper te willen betekenen. Met eenieder van hen is een persoonlijk gesprek geweest. Voorts is er op 28 november een bijeenkomst geweest waar alle kandidaten en het voltallige bestuur aanwezig waren. In deze bijeenkomst is nog eens een keer naar elkaar toe uitgesproken wat we van een bestuursfunctie of vrijwilligerswerk verwachten. Aansluitend hebben een aantal van hen aangegeven waarvoor zij beschikbaar zijn. Met hen zijn/worden afspraken gemaakt over de invulling hiervan. Van een aantal staat inmiddels vast dat zij vanaf januari de bestuursvergaderingen zullen bijwonen. Eind februari wordt dan besloten wie van hen voor een bestuursfunctie zal worden voorgedragen aan de Ledenvergadering op 18 maart a.s. Het ziet er naar uit dat we in 2024 weer verder kunnen bouwen aan een goed en adequaat functionerende vereniging.