Van de bestuurstafel

Dinsdag, 10 januari 2023

Maandag 9 januari was er de eerste bestuursvergadering van 2023. Weinig nieuws zou je aan het begin van het jaar denken, maar dat viel nogal mee.

Het jaarverslag 2022 is inmiddels in grote lijnen klaar en werd besproken, hier en daar nog wat aangevuld en daarmee gereed en vastgesteld. Terugkijkend kunnen we eigenlijk best tevreden zijn. Veel kon er gelukkig wel weer.
Het "oude" probleem - niet voldoende vrijwilligers - was eigenlijk de enig beperking om niet alles te kunnen realiseren. In 2022 is veel onderhoud uitgevoerd. Meddo is bijna klaar. Bij de Puls zijn de werkzaamheden nog in volle gang. De verwachting is dat ook deze voor het einde van de maand gereed zijn.
De penningmeester had de financiële rapportage beschikbaar. In 2022 kon - ondanks de hoge kosten voor onderhoud - een klein positief resultaat worden gerealiseerd. De komende weken zal de accountant naar de financiële stukken kijken en zijn bevindingen aan het bestuur rapporteren. In de bestuursvergadering van 6 februari zal dit dan worden besproken en vastgesteld. Op 20 maart zal het bestuur verantwoording afleggen aan de leden en goedkeuring vragen voor het in 2022 gevoerde beleid. Binnenkort zal nog een gesprek met de kascommissie plaatsvinden.
Nu de cijfers over 2022 bekend zijn en er inzicht is in de begroting voor dit jaar, kon er een eerste gedachtewisseling plaatsvinden over de contributie voor 2024, immers in de Ledenvergadering van 20 maart a.s. moet daarover al in maart van dit jaar een besluit worden genomen. De kostenontwikkeling in 2024 is op dit moment niet goed te overzien. Bovendien is nogal onzeker welke de mogelijke consequenties zullen zijn van de samenvoeging van Sportvisserij Nederland met de Federaties. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor de afdrachten, blijven die gelijk, worden die verhoogd. Hoe ontwikkelt zich het ledenbestand bij de Karper. Kortom nogal wat onzekerheden. Het bestuur is voornemens hierover op 6 februari een besluit te nemen.
Tenslotte is er natuurlijk al gesproken over de eerstvolgende Ledenvergadering op 20 maart a.s. Naast de gebruikelijke - en statutair verplichte onderwerpen, als jaarverslag, financieel verslag, begroting, bestuursverkiezing, e.d. - zal aandacht worden besteed aan o.a. Sociale Veiligheid binnen verenigingen en die bij de Karper in het bijzonder. Wat hebben we wel gedaan en wat niet. Zeker een onderwerp dat naar het oordeel van het bestuur aandacht verdient. Verder hebben we ons de afgelopen periode nogal ingezet om de hengelsport en in het bijzonder de Karper op de politieke agenda te krijgen. De eerste "succesjes" zijn geboekt. Zo heeft wethouder Wassink inmiddels een kennismakingsbezoek gebracht, hebben we Heemraad Floor Wissink van het Waterschap Rijn en IJssel op werkbezoek gehad, zijn we - ambtelijk - weer duidelijk in gesprek met het Waterschap en de Gemeente Winterswijk over het beheer van o.a. de retentievijvers in de gemeente. Maar er is meer. Activisten in Nederland bedreigen de hengelsport steeds vaker. Hier en daar zijn voorbeelden van politieke beslissingen die de hengelsport in de toekomst ernstig beperken. Wat kunnen wij bij de Karper doen om de hengelsport positief in beeld te brengen en te houden. Een onderwerp waar we als bestuur graag met de leden over van gedachten willen wisselen. Samengevat, genoeg reden om 20 maart naar Frerikshof te komen om met ons te discussiëren over de toekomst van De Karper. Verder is het bestuur voornemens om op 16 oktober a.s. een extra Ledenvergadering te houden. We willen het daar in ieder geval over onze statuten hebben, zijn die nog actueel en toekomstbestendig. Maar ook willen we aandacht besteden aan de toekomst van de Karper. Reserveer al vast de datum. Uiteraard horen jullie daar 20 maart meer over. Kom vooral en denk met ons mee. We zijn het waard.
Tot zover deze bestuursvergadering van maandag jl. Op 6 februari a.s. is de volgende.
Wil je er een keer bij zijn. Laat het ons weten (secretaris@whvdekarper.nl), je bent van harte welkom.