Van de bestuurstafel.

Donderdag, 8 september 2022

Maandag 5 september was er de eerste bestuursvergadering na de vakantie. Eerst werd even teruggeblikt op de afgelopen vakantieperiode, maar vooral vooruitgekeken naar het komende jaar. De belangrijkste besproken onderwerpen worden onderstaand nog even toegelicht.

Jeugd
Met trots werd vastgesteld wat de Jeugdcommissie het afgelopen jaar heeft kunnen realiseren. Zeker als je daarbij kijkt naar de resultaten van jeugdwedstrijd zondag 4 september jl. De belangstelling viel helaas nog wel wat tegen, maar we zijn duidelijk weer op de goede weg. Binnenkort bespreekt het bestuur met de Jeugdcommissie de plannen voor het komende jaar.

Promotiefilm
Woensdag 7 september worden er op diverse plaatsen opnamen gemaakt voor een promotiefilm van de Karper. De verwachting is dat het filmpje eind september beschikbaar zal zijn, zowel via YouTube, als op onze website en Facebook.

Wedstrijden 2023
Het lijkt allemaal nog zo ver weg, maar wil je in 2023 wedstrijden kunnen houden dan is een zorgvuldige planning van belang. Enerzijds om voldoende mensen te hebben - er zijn nog steeds vrijwilligers nodig om dit mee te organiseren - maar ook om de aanvragen voor vergunningen tijdig te kunnen verzenden. Het bestuur heeft een inventarisatie gemaakt van het verloop van de wedstrijden tot nu toe. Ondanks de perikelen rond de Coronamaatregelen en het niet kunnen beschikken over voldoende mensen, kan worden vastgesteld dat er toch best veel is gebeurd. Ook kan worden geconcludeerd dat - bijvoorbeeld door betere onderlinge afstemming - een aantal zaken beter kunnen. De komende weken zal een bijeenkomst worden georganiseerd met iedereen die - op welke wijze dan ook - betrokken is of is geweest bij het organiseren van wedstrijden. Doel van de bijeenkomst is om van elkaar te vernemen wat beter kan en vooral hoe we de beperkte menskracht beter kunnen benutten. Inzet is dat er voor 2023 een wedstrijdprogramma waar iedereen plezier aan kan beleven.

Stand van zaken aanpak - groot - onderhoud Puls.
De inventarisatie van de plannen lopen vertraging op. Enerzijds duidelijk een gevolg van de lage waterstand, waardoor er toch weer anders naar gekeken moet worden, maar ook omdat uit signalen van de leden blijkt dat er grote verschillen zijn in wat er moet gebeuren. Een deel wil echt een "andere vijver", een ander deel geeft aan dat alleen hier en daar gekeken ket worden naar de toegankelijkheid en de veiligheid. In ieder geval zullen de plannen om een plaats voor mindervaliden toegankelijk te maken wel op korte termijn worden uitgewerkt. De voor het najaar geplande bijeenkomst met de leden om over de plannen te praten komt dan ook te vervallen. In de Ledenvergadering van 20 maart a.s. zal een toelichting op de stand van zaken worden gegeven. Blijft, dat als jullie ideeën en/of suggesties hebben, deze altijd welkom blijven. Jullie weten ons te vinden.

Kennismakings-/werkbezoek Wethouder Wassink
Op dinsdag 16 augustus jl. was Wethouder Wim Wassink op kennismakingsbezoek bij onze vereniging. Een grote eer, zeker zo kort na zijn aantreden als wethouder in het nieuwe College. Het is ons dus kennelijk gelukt om de politiek geïnteresseerd te krijgen voor onze vereniging. In het verleden was dat nog wel eens anders. Uitvoerig hebben we de gelegenheid gehad om de activiteiten van onze vereniging toe te lichten. Hengelaarsvereniging De Karper is meer dan een clubje dat gaat vissen. Ook de sociaal-maatschappelijke functie kwam uitvoerig aan de orde. De wethouder gaf aan grote waardering te hebben voor hetgeen ook hier door vrijwilligers wordt georganiseerd voor Winterswijk. Een verzoek aan het College van Burgemeester en Wethouders om - ook in Winterswijk - erkend te worden als Sportvereniging, zal door hem positief worden benaderd. Een verzoek daartoe zal binnenkort worden verzoenden.

Jaarplan en begroting 2023
Bij het nadenken over de plannen voor 2023 moeten we ons realiseren dat we ook in staat moeten zijn deze na te komen. De hoofdlijnen voor 2023 zijn voorlopig: een volledig wedstrijdprogramma, een volledig programma voor de jeugd, inclusief vislessen, en jeugdwedstrijden. Zo mogelijk een activiteit voor en met ouderen en mindervaliden. Realisatie kan alleen als er voldoende vrijwilligers - en bestuursleden - beschikbaar zijn. Suggesties/ideeën zijn ook hier van harte welkom.
Voor wat betreft de begroting zal er weinig nieuws zijn. Deze zal in grote lijnen gelijk zijn aan die van dit jaar. De contributie blijft voor 2023 gelijk aan die van dit jaar.

Tot slot
De komende maanden zal vooral aandacht worden besteed aan de verdere concrete uitwerking van de plannen voor 2023. Bekeken zal nog worden of aankoop van vis mogelijk is. Verder zal worden bekeken welk extra onderhoud aan onze viswateren nodig is. Ongetwijfeld is er door de droogte van de afgelopen periode hier en daar schade ontstaan.
Rest ons jullie op te roepen met ons mee te denken/praten over onze vereniging. Alleen samen kunnen we de vereniging in stand houden.