PERSBERICHT NAAR AANLEDING VAN EEN OPSCHOONACTIE VAN W.H.V. DE KARPER WINTERSWIJK

Maandag, 8 augustus 2022

Eerder vandaag zijn vrijwilligers van de Karper alle viswateren in de Gemeente Winterswijk langs geweest om achtergelaten rommel en zwerfvuil op te ruimen.

Deze actie hebben wij georganiseerd omdat onze leden steeds vaker melden dat onze eigen viswateren er zo mooi bij liggen en dat het rondom de retentievijvers elders in Winterswijk wel anders is. Immers elke maandag doen onze vrijwilligers dat bij onze eigen viswateren De Puls, Kloosterveld en Meddo. Het is ons een doorn in het oog dat andere visvijvers – waar wij als vereniging alleen visrecht en geen beheer over hebben – telkens weer ontsierd worden door achtergebleven rommel. Overigens heel vaak niet alleen door vissers achtergelaten, maar ook en vooral door niet vissers, maar dat terzijde. De actie – spontaan ontstaan uit onze leden – hebben we uitgevoerd in overleg met de Gemeente Winterswijk en het Waterschap Rijn en IJssel. Het was de moeite waard, hoewel de “oogst” als we dat zo mogen noemen zeer varieerde. Wat op viel was, dat op sommige plaatsen er erg veel “poepzakjes” werden aangetroffen. Door de lage waterstand konden we verder in het water kijken dan bij de normale van het water, waardoor deze vaker zichtbaar werden. Verder bestond veel troep uit blikjes, flesjes, plastic zakjes, e.d. Kortom gewoon rommel die gewoon in de – veelal aanwezige – prullenbakken gedeponeerd kan worden. De actie was zeker de moeite waard. Aangesproken door toevallige passanten bevestigden dit. Wij – Hengelvereniging de Kaper – gaan na hoe dit een vervolg kan krijgen. Mogelijk gaan we nog op zoek naar anderen partijen om dit breder aan te pakken.