Van de bestuurstafel.

Donderdag, 4 augustus 2022

Op maandag 1 augustus jl. was er een bestuursvergadering. Voor het eerst waren we te gast bij het Vrijwilligerspunt Winterswijk, dat momenteel gevestigd is aan de Roelvinkstraat (gebouw BoogieWoogie). Het is de bedoeling daar voortaan de bestuursvergaderingen te houden, maar ook bijvoorbeeld de Jeugdcommissie kan daar in de toekomst gebruik van maken. We gaan nog na of dit ook voor de langere termijn mogelijk is. Ondanks de vakantieperiode was er toch een behoorlijk gevulde agenda. Onderstaand een korte samenvatting van de besproken onderwerpen.

Controles en melding van calamiteiten.

Zoals jullie ongetwijfeld hebben gemerkt wordt er aan onze viswateren tegenwoordig vrij regelmatig gecontroleerd. Om een paar cijfers te noemen. De afgelopen maanden werden ruim 375 vissers gecontroleerd. In 24 gevallen was er iets niet in orde. Nog steeds teveel, maar we zijn op de goede weg. Voorlopig werden alleen nog waarschuwingen uitgedeeld en werden overtreder in een enkel geval verzocht te vertrekken. Ook bleek dat de achtergebleven “rommel” aanzienlijk minder was. Laten we proberen deze ontwikkeling vol te houden. Door omstandigheden wordt er op dit moment alleen gecontroleerd door medewerkers van Globe Security. Zij kunnen zich legitimeren en hebben de bevoegdheid bij overtredingen de Vispas in te trekken. Ook voor calamiteiten kun je hen benaderen. Het telefoonnummer vind je elders op de website.

Jaarlijkse SENIOREN-Korpswedstrijd “Twentekanalen”

Op zaterdag 3 september a.s. is er weer de jaarlijkse SENIOREN-Korpswedstrijd “Twentekanalen”, georganiseerd door de Hengelsport Federatie Midden-Nederland en Sportvisserij Oost-Nederland. Namens de Karper doen dit jaar mee: Uli Tieben (tevens teamleider), Uwe Konteck, Bas ter Woerd, Jan Reesink en Clemens Bröckotter. Wij wensen hen veel succes.

Plan van Aanpak - Groot onderhoud Puls

Aan de uitwerking hiervan wordt gewerkt. Veel moet worden uitgezocht, hetgeen veel tijd vergt. Zodra er nieuws is, informeren wij daarover..

Overleg Waterschap Gemeente Winterswijk HFMN op 24 augustus

Op 24 augustus a.s. is er overleg tussen het Waterschap Rijn en IJssel, de Gemeente Winterswijk, de Hengelsport Federatie Midden-Nederland en de Karper. Aan de orde zijn de plannen die het Waterschap heeft m.b.t. het vissen in en het onderhoud van de retentievijvers in de Gemeente Winterswijk. Het spreekt voor zich dat wij er alles aan zullen doen om hierin verbetering te krijgen. Heeft u opmerkingen/suggesties of anderszins, laat het ons weten.

Evaluatie visstandbeheer, visuitzetting 2023

Gesproken is over de huidige stand van zaken van de visstand in onze wateren. Geconstateerd kan worden dat die – ondanks de droogte van dit moment – uitstekend is. Nagegaan wordt of we voor het najaar – grotere – voorns kunnen krijgen. Vooralsnog zal de visuitzetting het komende jaar daartoe beperkt zijn.

Jaarplan begroting 2023

Een eerste discussie over het jaarplan en de begroting voor 2023 leverde in ieder geval op dat onze Vereniging er op zich goed voor staat. De staat van onderhoud van onze viswateren is prima. Ook de visstand is goed. Wel zal in de loop van 2023 onderzocht worden wat op de wat langere termijn nodig is. In de begroting voor het komende jaar zal daarvoor financiële ruimte worden gemaakt. Al eerder heeft de Ledenvergadering besloten de contributie voor 2023 niet te verhogen. Onzeker blijft welke precies de consequenties zijn van de samenvoeging van de Federaties en Sportvisserij Nederland. In de begroting wordt er van uitgegaan dat de landelijke en regionale afdrachten in 2023 gelijk zijn aan die van 2022. Verwacht wordt dat in de loop van 2023 duidelijk wordt welke invloed het besluit van Sportvisserij Nederland heeft m.b.t. het zogenaamde dubbele lidmaatschap. Onzeker is wat we in 2023 wel en niet kunnen uitvoeren. Veel zal afhangen van de vraag of we voldoende vrijwilligers hebben, Dat geldt overigens zowel voor de activiteiten, bijvoorbeeld jeugd, wedstrijden, e.d., maar ook voor het bestuur.

Verzamelpunt overtollige spullen, maandelijks kijkdag

Regelmatig bereikt ons de vraag of de Karper “oude” visspullen kan gebruiken. Veelal zijn dat spullen die zelf niet meer gebruikt worden, maar ook betreft dat vaak spullen van overleden leden, waarbij de familie dan aan ons vraagt dit op te halen en aan anderen beschikbaar te stellen. Bij wijze van proef gaan we een jaar lang – op verzoek – spullen ophalen, dan wel kunnen leden overtollige spullen bij ons afgeven. Bijvoorbeeld één keer per maand kunnen leden dan komen kijken of er iets voor hen bij is. Na een jaar zullen we besluiten of we daar mee door zullen gaan.

Kennismakingsbezoek wethouder Wassink

Op 16 augustus a.s. brengt Wethouder Wassink een kennismakingsbezoek aan onze Vereniging. Wij zijn zeer verheugd dat zo snel na het aantreden van het nieuwe College van Burgemeester en Wethouders, de wethouder de moeite neemt ons te ontmoeten. Over het bezoek zullen wij t.z.t. nader berichten.

Werkbezoek Heemraad Mw. Floor Wissink WRIJ aan de Karper in het najaar.

In de bestuursvergadering van het Waterschap Rijn en IJssel hebben wij vragen laten stellen over het beleid van het Waterschap waar het bijvoorbeeld gaat om het onderhoud van de retentievijvers in Winterswijk. Hoewel wij als Vereniging daar – formeel – geen enkele bemoeienis mee hebben, krijgen we daar toch regelmatig klachten over. Heemraad, mw. Floor Wissing heeft toegezegd in het najaar een werkbezoek aan de Karper te zullen brengen.

Eerstvolgende bestuursvergadering
De eerstvolgende bestuursvergadering is op 5 september. In ieder geval zal dan opnieuw het jaarplan en de begroting voor 2023 aan de orde zijn. Ook zal aandacht worden besteed een het kennismakingsbezoek van Wethouder Wassink, maar ook het overleg met het Waterschap, de gemeente en de Federatie komt zeker aan bod.. Heb je vragen, opmerkingen of wil je anderszins iets weten, neem contact met ons op. Wil je een vergadering bijwonen, ook dat kan. Je bent van harte welkom.