Van de bestuurstafel.

Zaterdag, 5 juni 2021

Het bestuur heeft maandag 31 mei jl. voor het eerst weer een – min of meer – normale vergadering kunnen houden. Onderstaand een samenvatting van de belangrijkste zaken die aan de orde waren.

Jeugdcommissie
Er hebben zich bij het bestuur een aantal mensen aangemeld die willen nagaan of, en zo ja op welke wijze, we de jeugdcommissie weer in de been kunnen krijgen. Op korte termijn zal door hun een plan worden uitgewerkt voor een eerste aanzet. Daarmee wordt beoogt – nog dit jaar – weer het een en ander voor de jeugd te organiseren. Verder zal worden bekeken hoe we ook voor de langere termijn een programma voor onze jeugd kunnen maken. Maar, het is nog niet genoeg. Er zijn nog steeds te weinig mensen om – ook in de toekomst – voor een interessant jeugdprogramma te kunnen zorgdragen. Meld je dus vooral aan als je hiervoor iets wilt betekenen. We rekenen op jullie.

Onderhoud en beheer
Eind vorig jaar is besloten de samenwerking met Hickory per 1 januari 2021 te beëindigen. Een deel van de aldaar opgeslagen inventaris is – tijdelijk en kosteloos – opgeslagen in een container op het terrein van ToolsRent, onderdeel van de WBC Bouwgroep. Het gebouw bij de Puls wordt op dit moment wat aangepast. Zodra de aanpassingen gereed zijn, zullen de opgeslagen spullen ook daar naar toe verhuizen. Mogelijk wordt het gebouw de komende maanden ook nog een keer van een nieuw verfje voorzien.
In Meddo kon door natte voorjaar nog niet het noodzakelijke onderhoud worden uitgevoerd. Gekeken wordt wat er de komende maanden mogelijk is. Dir kan hier en daar voor wat overlast zorgen, waarvoor excuses.

Controles
Zoals jullie ongetwijfeld al gemerkt hebben wordt er door Globe Security intensief gecontroleerd op de naleving van de regels die we met elkaar hebben afgesproken. De reacties zijn – over het algemeen – erg positief. Er is zeker sprake van minder overlast dan vorig zomer. Neemt niet weg dat, zodra de Coronamaatregelen dat toelaten ook onze “eigen controleurs” de draad weer zullen oppakken. De komende periode zal met hen een overleg plaatsvinden welke daarvoor de juiste aanpak is. Zoals eerder afgesproken zal in het najaar de nieuwe werkwijze worden geëvalueerd. Hierover zullen we in de ledenbijeenkomst op 8 november a.s. verslag doen. Pas dan wordt een besluit genomen over de wijzen van controleren in de toekomst.

Wedstrijdcommissie
Met grote zorg heeft het bestuur kennis genomen van het gebrek aan belangstelling om zitting te nemen in de wedstrijdcommissie. Het kan toch niet zo zijn dat een Vereniging in de omvang van de Karper niet voldoende vrijwilligers heeft om een gezonde competitie op te zetten. We zullen er dan ook alles aan doen om – in ieder geval dit jaar – zo veel mogelijk wedstrijden te houden. Per wedstrijd wordt dan geprobeerd mensen te vinden die willen helpen dit te organiseren. Er moet voor het komende jaar echt weer een volledige wedstrijdcommissie komen. De Karper is dat aan zich zelf verplicht.

Jaarverslag 2020
Het jaarverslag 2020 was al enige tijd klaar maar nog niet in het bestuur besproken en vastgesteld. Ook voor onze vereniging was 2020 een bijzonder jaar. Door de Coronamaatregelen konden maar enkele wedstrijden worden gehouden. Na de visuitzetting in februari werden we geconfronteerd met nog al wat vissterfte. Visserijkundig onderzoek door Sportvisserij Nederland leverde geen bijzonderheden op. De waterkwaliteit was prima, er werden geen ongezonde vissen aangetroffen. Mogelijk was de temperatuur van het water bij de uitzetting te laag, waardoor de overgang te groot was. Tal van activiteiten moesten worden uitgesteld of zelf helemaal worden afgeblazen. De controlecommissie kon niet op pad, hoewel de overlast wel was toegenomen. Besloten werd – voorlopig voor één jaar – Globe Security in te huren om controles uit te voeren. Het volledig verslag wordt binnenkort op de website geplaatst. Het jaarverslag 2020 zal in de ledenvergadering van 20 september worden besproken en ter goedkeuring voorgelegd.

Financieel verslag 2020
Het financieel verslag 2020 was al enige tijd klaar maar nog niet in het bestuur besproken en vastgesteld. Een accountantsverslag is aanwezig. Het jaar kon worden afgesloten met een gering batig saldo. Binnenkort zal een afspraak worden gemaakt met de kascommissie. Het financieel verslag 2020 zal in de ledenvergadering van 20 september worden besproken en ter goedkeuring voorgelegd.

Samenstelling/taakverdeling bestuur
Chris Slotboom heef aangegeven zijn bestuursfunctie te willen neerleggen. Het secretariaat wordt tijdelijk waargenomen door de voorzitter. Chris blijft deel uit maken van de wedstrijdcommissie en de controlecommissie. Geprobeerd wordt op korte termijn in de vacature te voorzien. Heb je belangstelling, meld je dan aan bij de voorzitter.

Nieuwe wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) per 1 juli a.s.
De WBTR wijzigt per 1 juli a.s. De statuten van de Karper zijn in 2018 geactualiseerd en voldoen voor 99 % aan de nieuwe wetgeving. Alleen op het punt van “volledig” ontbreken van een bestuur is geen bepaling opgenomen. Dit moet nog een keer worden toegevoegd. Statutenwijziging als gevolg van de wijziging van wetgeving is dan ook =- op korte termijn – niet nodig. Zodra er een statutenwijziging moet plaatsvinden wordt dit meegenomen.

Data eerstvolgende bestuursvergadering is 5 juli. Zijn er punten waarvan he vindt dat daaraan aandacht besteed moet worden, laat het ons dan weten.