Kirina Raterink Nederlands kampioen Junioren Dobbervissen 2020

Woensdag, 16 september 2020

Na het succes op 5 september jl. waar Kirina 6e werd op de Open Nederlandse Kampioenschappen Dobbervissen voor dames, is 12 September 2020 voor Kirina Raterink van hengelsportvereniging W.H.V. de Karper uit Winterswijk een dag om nooit meer te vergeten.

In alle vroegte vertrokken jeugdleden Mick Heyermann, Steven Hijink en Kirina Raterink onder begeleiding van bankrunners Roger Lickfeldt, Jeroen Hijink en Wilbert Mentink naar het Open Nederlands Kampioenschap dobbervissen aan de Lage Vaart te Lelystad.
Het beloofde een fysiek zware wedstrijd te worden aangezien er een stevige bries van links over het parcours waaide en er veel losgeraakt maaisel in het water dreef.
Om dan een hengel van 11.5 meter 4 uur lang in bedwang te houden en ook nog eens geconcentreerd te blijven is echte topsport.
Na het startsein bleek al snel dat er heel veel baars in de vaart aanwezig was.
Baars is leuk om op te vissen maar heeft weinig gewicht en schrikt veel andere vis af.
Zaak was dus om of heel veel baars te vangen, of een tactiek te verzinnen om ook de grote vissen te vangen.
Kirina had onder assistentie van Wilbert de juiste tactiek en al gauw wist ze een grote brasem aan de haak te slaan. Vlak daarna was er ook enig leedvermaak, omdat één van de 52 concurrenten een hele grote brasem verspeelde en daardoor een voorsprong liet liggen.
Mick en Steven kregen het helaas niet voor elkaar om de grote vis op de stek te krijgen en moesten daarom zoveel mogelijk baarsjes blijven vangen om nog enig gewicht in het leefnet te krijgen.
Een kwartier voor het eindsignaal kreeg Kirina het voor elkaar om nog een bak van een brasem te landen en was het eigenlijk al wel duidelijk dat ze daarmee het Nederlands Kampioenschap U20 op haar naam kon schrijven.
Aan het eind van de wedstrijd was er i.v.m. het COVID-19 protocol geen bekendmaking van de einduitslag en huldiging. Deze zou 2 dagen later op sociale media bekend worden gemaakt.
Gelukkig kwam de wedstrijdleiding na de weging gelijk naar ons toe om team Kirina en Wilbert op afstand te feliciteren met het behaalde Nederlands kampioenschap.
Steven Hijink eindigde op een zeer verdienstelijke 19e plaats in de U20 en Mick Heyermann een 9e plaats in de U25.
Wat ook opvallend was is dat de eerste twee plaatsen in de U20 behaald werden door Kirina Raterink en Mandy Swart.
Dit bewijst maar weer eens dat de hengeltopsport écht niet meer alleen voor mannen is!