Problemen door de droogte.

Vrijdag, 7 augustus 2020

De Hengelsport Federatie Midden Nederland heeft ons in een recent schrijven om medewerking gevraagd als zich ergens in de regio problemen voor doen door het – gedeeltelijk – droog vallen van wateren waar vis in aanwezig is.

Door de Coronamaatregelen is de werkwijze anders dan voorgaande jaren. De 1,5 meter regel maakt het vrijwel onmogelijk om verantwoord met grote groepen mensen reddingsacties uit te voeren. Om toch reddingsacties te kunnen uitvoeren heeft de federatie besloten om het iets anders aan te pakken dan voorgaande jaren. De federatie heeft momenteel zelf beschikking over 2 electrovisapparaten en 3 medewerkers die hiervoor een opleiding hebben gehad. Ook is er een eigen aanhanger met bakken en zuurstof beschikbaar. Met deze middelen zijn we in staat om met hulp van enkele mensen snel en effectief reddingsacties uit te voeren. In sommige gevallen kan de reddingsacties niet door de federatie zelf worden uitgevoerd. In dat geval wordt bekeken of en actie nodig is en of hiervoor een beroepsvisser kan worden ingeschakeld. In wateren waar geen visrechten zijn verhuurd aan de sportvisserij ondernemen wordt geen actie ondernomen Voor de Winterswijkse situatie geldt dat – vrijwel – alle retentievijvers er wel onder vallen. Onze eigen wateren – Meddo, de Puls en Kloosterveld – worden door ons zelf scherp i de gaten gehouden. Zo nodig zullen wij daar zelf maatregelen treffen..

Met het waterschap zijn door de federatie afspraken gemaakt over het inschakelen van de federatie bij droogtemeldingen. De federatie zal – waar nodig – mensen in de regio benaderen om te assisteren als dit nodig is. Wat we willen voorkomen is dat er grote groepen mensen bij elkaar in het water staan om enkele vissen te redden. Dat is in de huidige tijd niet toegestaan en niet verstandig.

Komende dagen wordt extreem heet weer verwacht, het kan zijn dat we in de komende weken aan de slag moeten om vissen te redden. Waar nodig wordt gebruik gemaakt van veldkennis en hulp. Zien jullie ergens problemen ontstaan, meld dit op tijd bij ons zodat we met de federatie contact zullen opnemen opdat reddingsacties op tijd kunnen worden uitgevoerd. Dit kan via het telefoonnummer 06 53732471.