Geslaagde bijeenkomst maandag 11 november jl.

Vrijdag, 15 november 2019

Maandag 11 november jl. had het bestuur de leden uitgenodigd voor een informatie-/discussie bijeenkomst in het Clubhuis van Hickory aan de Bataafse weg.

Ruim 30 leden waren aanwezig. Natuurlijk hoop je op een grotere opkomst maar – zeker omdat het de eerste keer was – zijn we best tevreden. Des te meer is dat het geval omdat er tussen leden en bestuur open en met grote inzet van gedachten gewisseld werd over tal van zaken die de vereniging aangaan.

Een paar zaken die de aandacht kregen en die zeker een vervolg zullen krijgen.

Er is en wordt nog al wat onderhoud uitgevoerd bij de diverse kolken. Door de droogte zijn er nog al wat bomen gesneuveld en is op een aantal plekken de oever aangetast. Ook de komende weken zal hieraan worden gewerkt. Voorts bleken er ook muskus- en beverratten rond te zwemmen die de nodige schade hebben aangericht. De Dienst Muskusrattenbeheer van het Waterschap heeft op zeer adequate wijze inmiddels een groot deel van de problemen opgelost.

De afgelopen maanden is gekeken naar de visstand in de drie kolken. Vorige week zijn in de Meddose Kolk en in de Puls – elk – 400 kg Karpers (van 600-800 gram) uitgezet. Sportvisserij Nederland doet de komende periode onderzoek naar de visstand. Nagegaan zal worden wat er met – te – grote karpers moet gebeuren. Ook zal worden gekeken of uitzetten van voorn en brasem wenselijk/mogelijk is.

De jeugd heeft het afgelopen te weinig aandacht gehad. Belangrijkste reden hiervoor was de beschikbaarheid voor voldoende vrijwilligers. Complimenten aan degenen die het mogelijk hebben gemaakt om toch nog iets voor de jeugd te kunnen doen. Voor 2020 moet dat anders. Meld je alstublieft aan om te helpen. We mogen dit niet uit onze handen laten glippen.

Sportvisserij Nederland en de Hengelsport Federatie Midden Nederland gaan in 2020 en 2021 de afdrachten – o.a. voor de Vispas – met bijna € 3,- verhogen. Ook onze eigen kosten voor onderhoud, e.d. blijven stijgen. Hoewel het ledenaantal in 2019 met ruim 100 is toegenomen, kan dat de kostenstijging niet voldoende opvangen. Met de leden is van gedachten gewisseld over de hoogte van de contributie in 2021 en volgende jaren. In de eerstvolgende ledenvergadering – op 16 maart 2020, noteer deze datum al vast – komen we met een voorstel.

Dan is er gesproken over de reglementen. Helaas hebben we die op een aantal punten moeten aanscherpen. Het afgelopen jaar zijn er nog al wat klachten geweest over te weinig respect voor elkaar. De controle op de naleving van de regels die gelden bij het verblijf aan het water zal in 2020 wat vaker plaatsvinden. Bovendien zullen bij alle drie de kolken genummerde plaatsen worden gerealiseerd.

Tot slot is aandacht gevraagd voor het afnemend aantal vrijwilligers. De Karper is een grote vereniging waar – o.a. door het bezit van drie eigen wateren – heel veel moet gebeuren. Met veel inzet en enthousiasme zijn daar – gelukkig – heel veel mensen bij betrokken. Maar, het is te weinig. We moeten meer mensen hebben. Dat geldt zowel voor de diverse commissies, maar ook voor het bestuur. Als je twijfelt, loop gewoon eens mee. Het is echt veel leuker dan je denkt. Woon eens een bestuursvergadering bij. Ervaar hoe dat is. De “club” is het waard.

Het bestuur rekent er op dat je ons komt helpen.