Vissen en droogte

Donderdag, 26 juli 2018

Het zal niemand ontgaan zijn dat door de aanhoudende droogte er hier en daar problemen ontstaan, waardoor vissen in nood komen. De Karper heeft op dit moment vrijwel dagelijks overleg met medewerkers van Hengelsportfederatie Midden Nederland en het Waterschap om de situatie in de diverse sloten en retentievijvers in de gaten te houden. Veel vrijwilligers van onze Vereniging kijken mee en melden ons als er vissen in nood zijn of dreigen te komen.

Voor alle duidelijkheid de Karper heeft alleen verantwoordelijkheid voor haar eigen wateren, t.w.: de Puls, Kloosterveld en Meddo. De overige wateren in Winterswijk en directe omgeving zijn de verantwoordelijkheid van de Hengelsprotfederatie Midden Nederland en het Waterschap. Vrijwilligers van o.a. de Karper helpen en denken wel mee om – waar dat nodig is – vis te redden, vaak door ze te verplaatsen.

Inmiddels zijn op twee plaatsen vissen verplaatst. Dat is op een zeer zorgvuldige manier gebeurd om te voorkomen dat de vis – onnodig – wordt beschadigd, maar en vooral ook om te voorkomen dat eventuele zieke vis niet in wateren terecht komen die dit niet aankunnen. Zo zal er – om die reden – geen enkele vis die moet worden verplaatst in een van de eigen wateren van de Karper. Zie er vooral op toe dat dit ook niet incidenteel gebeurt.

Let vooral ook op de borden van het Waterschap waar gewaarschuwd voor Blauwalg. Blijf uit de buurt. Vermijdt contact met het water. Het voorkomt een hoop narigheid.

Mochten jullie situaties zien of horen, meldt ze ons dan en ga er niet zo maar op af, hoe goed bedoeld ook. Verplaatsen van vissen is aan strenge regels onderhevig. Het kan tot ongewenste situaties leiden.