Verslag Vislessen 2024

Vrijdag, 19 april 2024

Klik hier voor de foto's

Woensdag 3 april startte het nieuwe seizoen bij W.H.V. de Karper met de jaarlijkse jeugd viscursus. Met net als vorig seizoen een deelnemersaantal van 30 leerlingen konden we weer van start. De viscursus is opgedeeld in een drietal lessen, verspreid over 3 weken. De eerste les vond plaats bij Speeltuinvereniging de Vrees, waar de leerlingen les kregen over de theorie van het vissen. Belangrijke onderwerpen waren hoe je omgaat met gevangen vis en een stuk visveiligheid, maar ook het schoonhouden van de omgeving. Vanuit Sportvisserij Nederland is hiervoor de term “Vang5” in het leven geroepen, waarmee we sportvissers vragen om na iedere keer dat je gaat vissen, 5 stuks afval op te ruimen of om even 5 minuten schoon te maken. Verder kregen de leerlingen les over de verschillende typen vissen die er in Nederland rondzwemmen. Vervolgens moesten ze op een zoekplaat aan de hand van een aantal kenmerken de juiste vis proberen op te zoeken.

Om te kunnen vissen is het van belang dat je weet wat je exact allemaal nodig hebt. Daarom kregen de leerlingen een workshop waarin ze een eigen tuigje maakten. Dit tuigje bestaande uit een dobber, gewichtjes en een haakje zullen ze tijdens de 2e les in de praktijk brengen.

Een week later (woensdag 10 april) hebben de leerlingen hun eerste praktijkervaringen kunnen opdoen. Dit keer startten we bij de retentievijver Beuzenes met daarbij prachtig weer. Voordat het vissen kon beginnen moest er eerst gepeild worden wat de diepte was van het water. Daarna zijn de kinderen met hun eigen tuigje gaan vissen. Al snel zagen we dat men zonder enige moeite de ene vis naar de andere uit het water haalde. Er werden vooral veel zonnebaarzen gevangen, met een enkele voorn ertussendoor. Rond het einde van de les werd er zelf een koi karper gevangen, een perfecte afsluiting van de dag!

De derde en laatste week sloten we weer af aan het water. Deze keer konden de kinderen met de opgedane kennis zelfstandig gaan vissen. Aan alle kanten kwamen de zonnebaarzen weer het water uit, maar ook een paar mooie karpers! Ondanks de weersvoorspellingen bleef het droog en werd er door iedereen vis gevangen. Rond 20:30 sloten we de dag af en gingen de leerlingen naar huis met een diploma en een mooie medaille.

Namens de Jeugdcommissie W.H.V. de Karper