Van de bestuurstafel

Woensdag, 8 november 2023

Maandag 6 november hield het bestuur alweer de voorlaatste bestuursvergadering van 2023.

Belangrijkste onderwerp was natuurlijk de op 16 oktober gehouden extra Ledenvergadering. De opkomst was in jaren niet zo groot geweest. Laten we proberen dit vast te houden. Tijdens, maar ook voor en na de vergadering, hebben zich een aantal leden gemeld die aangaven iets voor de vereniging te willen betekenen. Inmiddels is met iedereen een gesprek geweest. Binnenkort is er een gesprek van alle potentiƫle kandidaten en het bestuur om elkaars verwachtingen te delen. In de bestuursvergadering van 11 december a.s. zal de balans worden opgemaakt. Kandidaten die verder willen, krijgen vanaf januari de gelegenheid een paar maanden in het bestuur mee te lopen. Eind februari neemt dan het bestuur een beslissing over wie uiteindelijk aan de Ledenvergadering op 18 maart 2024 - reserveer de datum al vast - wordt voorgedragen om zitting te nemen in het bestuur. Uiteraard staat het de leden vrij om zichzelf alsnog kandidaten te stellen, dan wel een andere kandidaat voor te stellen. Kortom, de dreigende bestuurscrisis lijkt afgewend.
Binnenkort zullen de gewijzigde statuten bij de notaris worden getekend. Het gewijzigde Huishoudelijk Reglement staat inmiddels op de website.
Zoals bekend stelt het bestuur in de maand december het jaarplan en de begroting voor het komende jaar vast. In de Ledenvergadering van 20 maart jl. is besloten de contributie in 2024 niet te verhogen. Het ziet er naar uit dat voor 2024 een sluitende begroting kan worden gepresenteerd. Wel is het bestuur terughoudend voor wat betreft het vaststellen van het jaarplan. Er zal slechts een kader - ter onderbouwing van de begroting - worden vastgesteld. Het nieuwe bestuur zal - aansluitend aan de Ledenvergadering op 18 maart 2024 - met een uitwerking komen. Vrijwel zeker zal de contributie voor 2025 en volgende jaren wel verhoogd moeten worden. De kosten voor onderhoud, e.d. nemen toe, maar ook de afdrachten aan Sportvisserij Nederland en de Hengelsport Federatie Midden-Nederland zullen in 2025 en 2026 stijgen. Het bestuur is voornemens in de Ledenvergadering van 18 maart a.s. voor beide jaren een voorstel te doen.
Aansluitend aan de bestuursvergadering was er het jaarlijkse overleg met de Jeugdcommissie. Vastgesteld kon worden dat het volledige programma voor 2023 bijna in zijn geheel kon worden uitgevoerd. Op de valreep bleek telkens weer dat er voldoende vrijwilligers beschikbaar waren. De plannen voor 2024 waren voorts onderwerp van gesprek. Opnieuw de moeite waard, zo is weer voorzien in het organiseren van vislessen, er zijn jeugdviswedstrijden, de vakantieviswedstrijd staat op het programma. Ook zal de Karper dit jaar weer actief zijn bij de activiteiten van Winkie. De precieze invulling is nog niet bekend. De jeugdcommissie zal ook ondersteuning bieden aan jeugdleden die willen deelnemen aan selectiewedstrijden voor het NK dobbervissen jeugd. En, natuurlijk de strijd om de Hooked on Fishing Cup. Nieuw is dat alle activiteiten voor de jeugd gratis zijn. Een lidmaatschap van de Karper is niet in alle gevallen voorwaarde.
De eerstvolgende bestuursvergadering is 11 december a.s. De belangrijkste agendapunten zijn dan: jaarplan, jaaragenda en begroting 2024, vaststellen wedstrijdprogramma 2024, evaluatie AVG en de vraag hoe verder met de kandidaten voor het bestuur. Heb je vragen of suggesties, laat het ons weten. Ons adres is: info@whvdekarper.nl.