Prima opkomst bij de extra Ledenvergadering van 16 oktober

Donderdag, 19 oktober 2023

Zoals bekend was er maandag 16 oktober een extra ledenvergadering georganiseerd. Het bestuur kon met grote tevredenheid vaststellen dat velen gehoor hadden gegeven aan de oproep om met ons mee te denken over de invulling van het bestuur na het vertrek in het voorjaar van 2024 van o.a. de secretaris en de penningmeester.

De aanwezige leden deelden de zorg van het bestuur stelden daarover de nodige vragen. Natuurlijk is het zo dat een functie niet alleen maar vrijwilligerswerk en vrijblijvend is, maar zeker ook een bepaalde verantwoordelijkheid met zich meebrengt. De tijdsinvestering en de risico's die een dergelijke functie met zich meebrengt worden echter in hoge mate bepaald door het kunnen beschikken over voldoende - gemotiveerde - mensen die de vereniging een warm hart toedragen. Zeker is ook een belangrijke factor de manier waarop de vereniging haar zaakjes op orde heeft. Daarvan kunnen we zeggen dat dit absoluut goed geregeld is. De afgelopen jaren is hard gewerkt om op alle zaken die wet- en regelgeving voorschrijven te voldoen. Het risico voor bestuursleden om bij eventuele calamiteiten persoonlijk aangesproken te kunnen worden is daardoor vrijwel uitgesloten. Kortom, alleen dat al is een goede reden om bestuurslid te willen zijn/ worden. Gelukkig hebben zich tijdens, maar ook na de vergaderingen leden gemeld die graag een gesprek willen. Het bestuur zal de komende weken met iedereen die zich heeft gemeld een gesprek hebben.

Een ander belangrijk onderwerp tijdens de extra ledenvergadering was de aanpassing van de statuten en het huishoudelijk regelement.

Aanpassing van de statuten was nodig in verband met de wijziging van de Wet Toezicht en Bestuur Rechtspersonen. In de statuten is nu geregeld dat bij ontstentenis of belet van alle bestuursleden, de kascommissie het bestuur vormt en daarbij alle rechten en plichten van het bestuur overneemt. Verder is nu bepaald welke de bepalingen zijn voor het lidmaatschap van Sportvisserij Nederland.

Het moratorium van 22 maart 2021 waarin het bestuur beperkingen wordt opgelegd als er sprake is van inbreng van eigen viswateren in de landelijk Vispas. De strekking hiervan is in de statuten opgenomen.

De beperkte herbenoeming van bestuursleden is geschrapt. Een bestuurslid kan voortaan onbeperkt herbenoemd worden. Tenslotte is een bepaling opgenomen dat de Karper een reguliere digitale ledenvergadering kan houden als een normale ledenvergadering - om welke reden dan ook - niet gehouden kan worden.

Als gevolg van de wijzigingen in de statuten moest ook het huishoudelijk reglement om een paar punten worden herzien. De Ledenvergadering heeft ook ingestemd met deze wijzigingen.

Zodra de daarvoor benodigd akten zijn ondertekend, zal de integrale tekst van de - gewijzigde - statuten en het - gewijzigde - huishoudelijk reglement op de website staan.

Kortom een nuttige ledenvergadering met een prima opkomst waarin nog eens een keer duidelijk werd hoe belangrijk het is dat leden en bestuur met elkaar de kar moeten trekken. Nu al vast de oproep, kom 18 maart 2024 naar de Ledenvergadering. Daar worden ongetwijfeld nieuwe bestuursleden benoemd en de plannen voor de toekomst verder toegelicht,