Van de bestuurstafel.

Dinsdag, 4 april 2023

Op maandag 3 april was er weer een - maandelijkse - bestuursvergadering. Een stevige agenda, immers twee weken geleden was er de jaarlijkse Ledenvergadering. Het zal niet verbazen dat dit deze keer het belangrijkste agendapunt was.

Hoewel de opkomst bij de Ledenvergadering zoals de laatste jaren ca. 1% van ons ledenbestand is, was er grote waardering voor het vele werk dat het afgelopen jaar door het bestuur en de vrijwilligers is verzet. We kunnen terugzien op een goed - ook in financiële zin - jaar. Aan alle formele aspecten was weer voldaan, dus kon de Ledenvergadering het bestuur dechargeren voor het gevoerde beleid. Verder werden het jaarplan en de begroting voor het lopende jaar goedgekeurd en werd besloten de contributie in 2024 niet te verhogen. Hoewel een aantal zaken voor 2024 onzeker zijn, denk bijvoorbeeld aan de fusie van Sportvisserij Nederland en de Federaties, het inmiddels van toepassing zijnde dubbele lidmaatschap, heeft het bestuur gemeend dat dit een verantwoorde stap is. Mochten zich in de loop van dit jaar onvoorziene zaken voordoen, dan zullen de leden daarover uiteraard worden geïnformeerd. Het Huishoudelijk Reglement werd op een paar onderdelen gewijzigd. De aangepaste versie vinden jullie elders op de website. Helaas is het ons - nog steeds - niet gelukt om afspraken te maken over uit te voeren controles door onze eigen controlecommissie. In het najaar zal hieraan opnieuw aandacht worden besteed.

In het tweede deel van de Ledenvergadering hebben we een tweetal thema's aan de orde gehad. Eerst ging het over Sociale Veiligheid bij verenigingen in het algemeen en bij de Karper in het bijzonder. Nu Sportvisserij Nederland lid is geworden van NOCNSF betekent dit o.a. dat aangesloten Sportverenigingen, dus ook de Karper, moeten voldoen aan een aantal zaken betreffende de Sociale Veiligheid. De Ledenvergadering was ingenomen met het initiatief van het bestuur om op korte termijn een Vetrouwenscontactpersoon aan te stellen en - al dan niet samen met andere organisaties - een Vertrouwenspersoon aan te stellen. Binnen enkele weken wordt duidelijk hoe we dat geregeld hebben.

Het tweede onderwerp was Hengelsport en Activisme. Op tal van terreinen staan Sportverenigingen die iets met dieren hebben onder druk. Dierenactivisten proberen steeds vaker - en soms met succes - hengelsport te beperken. Denk bijvoorbeeld aan beperkingen in Arnhem, Almere, Zwolle, etc. Het is aan ons om aan te tonen dat "dierenwelzijn" bij ons altijd nummer één is. Als je dingen ziet die niet kloppen, spreek elkaar daar dan op aan. Meldt ongeregeldheden. Alleen dan kunnen we weerleggen dat onze hengelsport recht van bestaan heeft.

Samengevat kunnen we terugzien op een goede Ledenvergadering. Mogelijk is er dit najaar - de voorlopige datum is 16 oktober - een extra Ledenvergadering. Deze bijeenkomst gaat alleen door als de statuten gewijzigd moeten worden. Noteer de datum al vast en volg de website.