VISpas 2023 komt eraan !

Vrijdag, 16 december 2022

In Hét VISBLAD van december staat een uitvoerig artikel over de VISpas 2023. Ons is bekend dat niet iedereen dit leest. Omdat jullie de VISpas binnenkort zullen ontvangen is het misschien toch goed hieraan kort aandacht aan te besteden.

Afhankelijk van de gekozen betaalwijze, wordt de VISpas in de regel voor 1 januari 2023 toegezonden. Betaal je na 8 december, dan wordt de VISpas enkele weken na de betaling toegezonden. Een tijdelijk betaalbewijs kun je downloaden op Sportvisserij Nederland. Sportvissers die hebben gekozen of kiezen voor bijv. Nacht VIS toestemming en/of Derde Hengelvergunning krijgen deze vanwege de logistieke processen separaat toegezonden.

Een belangrijke wijziging ten opzichte van 2022 is dat sportvissers van aangesloten verenigingen - zoals de Karper - met ingang van 1 januari 2023 automatisch ook lid zijn van Sportvisserij Nederland. Voor de VISpas, visvergunningen, e.d. heeft dat geen enkele consequentie. Ook de jaarlijkse contributie voor beide lidmaatschappen blijft te worden vastgesteld door de Ledenvergadering van de aangesloten vereniging. Sportvisserij Nederland bepaalt alleen de hoogte van de afdracht van de aangesloten verenigingen voor de VISpas.

Wel is het met ingang van 1 januari 2023 zo dat verenigingsrechtelijk kan worden opgetreden tegen sportvissers die zich ernstig en/of herhaaldelijk misdragen (zoals onverantwoord omgaan met vissen of agressie en geweld tegen vrijwilligers of medewerkers van hengelsportorganisaties) en zo de hengelsport schaden. Voortaan kunnen deze mensen overal worden geweerd door de VISpas niet meer aan hen te verstrekken. Ook komen alle aangesloten sportvissers zo onder het tuchtrecht van het Instituut Sportrechtspraak te vallen.

In de Ledenvergadering van 20 maart 2023 zullen wij hier een nadere toelichting op geven.

Tenslotte nog dit. Bij de VISpas 2023 hoort de Aanvullingslijst waarin de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren 2022-2023-2024 zijn opgenomen. Deze boekwerkjes zijn in de papieren vorm nodig. Alle wijzigingen worden direct doorgevoerd in de VISplanner en die is - middels de gratis VISplanner APP of op de VISplanner website - rechtsgeldig om aan de waterkant aan te kunnen tonen dat je in een bepaald water mag vissen.