Van de bestuurstafel.

Woensdag, 6 april 2022

Maandag 4 april was er een bestuursvergadering. Onderstaand de belangrijkste besluiten ter informatie.

Activiteiten Jeugdcommissie

De Jeugdcommissie start woensdag 6 april haar programma met de eerste vislessen. WE zijn dus weer terug. Complimenten aan de organisatoren.

Wedstrijden

Het wedstrijdprogramma start met wat probleempjes. Vanwege het slechte weer moest de eerste 55+wedstrijd worden afgeblazen. De eerste Zomercompetitiewedstrijd moet worden verplaatst naar het Kloosterveld. De Berkel is door de hoge waterstand nauwelijks te bevissen. Tijdens de Ledenvergadering is gevraagd naar de openingswedstrijd. Deze staat niet op het programma en is ook niet meer in te passen. De zelfde vraag is gesteld over de dameswedstrijd. Mogelijk komt die er nog wel. Daarover volgt nog informatie. Aan het eind van het jaar wordt de gang van zaken rond – alle – wedstrijden die de Karper in de toekomst wil organiseren een evaluatie gehouden. Daarbij zullen ook de leden van de diverse commissies worden betrokken.

Controles 2022

De uitvoering van controles op de naleving van de reglementen bij het gebruik maken van de viswateren is gestart. Jaarlijks zal de gang van zaken worden geëvalueerd en – waar nodig – bijgesteld voor het komende jaar.

Bestuur

Bij het bestuur hebben zich tijdens de Ledenvergadering van 21 maart jl. vier leden gemeld om een keer “mee te lopen” bij de bestuursvergaderingen om na te gaan of dat iets voor hen is. De komende weken zullen daarover afspraken worden gemaakt. Heb ij ook belangstellig, meld je dan alsnog aan. We rekenen op jullie.

Alarminstallatie/camera’s

Zoals eerder al aangegeven zijn eind vorige week de alarminstallatie en de camera’s bij de Puls aangebracht. Het bestuur hoopt daarmee de overlast en de schade aan onze bezittingen terug te kunnen brengen. Zie je zaken die niet kloppen, laat het ons weten.

Visuitzetting

Recent is weer vis uitgezet. Dit keer in alle drie de visvijvers elk 135 kg kruis-/kroeskarpers en 100 kg brasem. Hier en daar doet zich wat vissterfte voor. Dat is op zich niet ongebruikelijk. Extra vervelend is de aanwezigheid van de aalscholvers. Deze richten zeker ook schade aan. Helaas is daar weinig aan te doen. In het voorjaar zijn deze vogels altijd extra actief. De vogels zijn – helaas – beschermd. Het enige dat we kunnen doen is ze steeds weer weg jagen. In de Ledenvergadering van 21 maart jl. is opgemerkt dat er in het geval de overlast of schade groot is, er maatregelen mogen worden genomen. We hebben dat nagegaan. Dat is helaas niet het geval. We moeten het er mee doen.

Politiek

Zoals eerder aangegeven heeft de politiek in de aanloop naar de verkiezingen nauwelijks aandacht besteed aan onze oproep iets over de hengelsport in het verkiezingsprogramma op te nemen. Teleurstellend natuurlijk,. Maar ZE zijn niet van ons af,. Het bestuur zal, zodra het nieuwe College van B & W geïnstalleerd is, hen uitnodigen voor een “werkbezoek” aan onze vereniging. Het kan toch niet zo zijn dat wij – de grootste vereniging van Winterswijk – door de politiek genegeerd worden. Immers W.H.V. De Karper is een HengelSPORTvereniging die bovendien – via Sportvisserij Nederland lid is van NOC/NSF. Hoezo, geen sportvereniging.

Stand van zaken fusie Sportvisserij Nederland en de aangesloten Federaties

Het bestuur is zeer tevreden over de betrokkenheid van onze leden bij de discussie over de Karper in relatie tot Sportvisserij Nederland door de vaststelling van een moratorium.. Maandag 23 mei a.s. is er een Ledenvergadering van de Hengelsport Federatie Midden-Nederland. Hopelijk wordt daar meer duidelijk over de positie van de Federaties t.o.v. Sportvisserij Nederland en de wijze waarop in de toekomst het z.g. dubbel lidmaatschap wordt ingevuld. We houden jullie op de hoogte.

Plan van aanpak groot onderhoud/renovatie Puls

De resultaten van de discussie in de Ledenvergadering van 21 maart jl. zijn in het bestuur besproken en – waar nodig – voorzien van acties. De komende maanden wordt dit verder uitgewerkt. Nog steeds geldt, als je suggesties, ideeën of anderszins hebt, meld je dan, Het kan nog steeds.

Preventiebeleidsplan

Sportvisserij Nederland biedt – in samenwerking met NOC/NSF – aangesloten verenigingen aan te ondersteunen bij het implementeren van een Preventiebeleidsplan. Zoals bekend heeft De Karper al een aantal jaren het beleid dat voor een aantal vrijwilligersfuncties een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) vereist is. (Nog) niet geregeld is hoe eventuele grensoverschrijdende incidenten gemeld moeten worden en hoe daarop een vervolg plaatsvindt. Het bestuur heeft dan ook besloten de Verenigingsadviseur van Sportvisserij Nederland uit te nodigen om ons te informeren hoe we dit kunnen regelen. Inzet daarbij is dat we nog voor het eind van 2022 ook dit geregeld hebben.

Tot slot

Ook nu weer kunnen we melden dat er veel gebeurt. Het “seizoen” staat voor de deur. We zijn er weer klaar voor en hebben er weer zin in. Heb je ideeën, suggesties of wil je iets weten, een vergadering van het bestuur bijwonen, meld je dan. We gaan het voor je regelen.