Samenvatting van de op 21 maart jl. gehouden Ledenvergadering.

Zondag, 27 maart 2022

Zoals bekend was er op 21 maart jl. de jaarlijkse Ledenvergadering, dit keer gehouden in Hotel-Restaurant Frerikshof in Winterswijk. De agenda voor de vergadering was al enige weken tevoren te lezen op de website. Vanaf 19.00 uur lag de volledige agenda met alle bijlagen ter inzage.

Aan het begin van de vergadering werd een ogenblijk stilte in acht genomen om de in de afgelopen periode overleden leden te gedenken.
Bij de mededelingen werd aandacht besteed aan de vragen uit de vergadering van 20 september 2021. Bovendien werd ingegaan op de brieven die we aan de politiek hadden gestuurd om het belang van onze vereniging in de Winterswijkse samenleving nog eens onder de aandacht te brengen. Vrijwel niets vinden we daarvan in de verkiezingsprogramma’s terug. Wij zullen dan ook – zodra het nieuwe college is geïnstalleerd – opnieuw aan de bel trekken en ons ongenoegen hierover kenbaar maken.
Het jaarverslag 2021 (zie elders op de website) werd besproken, evenals het financiële verslag. Over 2021 werd een positief resultaat geboekt van ruim € 6.500,-. Vooraf had de kascommissie er naar gekeken en haar goedkeuring hieraan gegeven. Bovendien was een samenstellingsverklaring van Boesveld van der Burg Accountancy en Belastingadviezen aanwezig. Het bestuur werd decharge verleend voor het door hen in 2021 gevoerde beleid.
Verder is het jaarplan (zie elders op de website) en de begroting voor 2022 besproken en vastgesteld. Gelukkig kunnen we in 2022 weer een volledig programma draaien. Er is weer een Jeugdcommissie die weer vislessen in voorbereiding heeft. Er kunnen weer wedstrijden plaatsvinden. Wel moet daarbij worden opgemerkt dat de basis voor het organiseren van wedstrijden nog steeds te smal is. Meld je daarom aan, we hebben echt meer mensen nodig om dit – blijvend – mogelijk te maken.
Het bestuur kon verder melden dat de overeenkomst met Globe Security is verlengd. Ook onze eigen controleurs gaan in 2022 weer actief worden. Met hen zijn afspraken gemaakt over de invulling hiervan.
Uitvoerig werd stil gestaan bij de fusie tussen Sportvisserij Nederland en de aangesloten Federaties. Niet helemaal duidelijk is welke hiervan de consequenties voor de aangesloten verenigingen zijn. Wel staat inmiddels vast dat – mogelijk al per 1 januari 2023 – er sprake zal zijn van een dubbel lidmaatschap, d.w.z. naast het lidmaatschap van de Karper, wordt je ook lid van Sportvisserij Nederland. In ieder geval verandert er voor wat betreft het vissen in onze eigen viswateren en de Landelijk Vispas – nog – niets. Het bestuur heeft met de leden afgesproken – door de vaststelling van een moratorium hierover – dat als er wijzigingen komen in de relatie Sportvisserij Nederland en de Karper waar het de eigen viswateren betreft, er altijd eerst overleg met de Leden moet plaatsvinden.
De Ledenvergadering heeft – op voorstel van het bestuur – besloten de contributie voor 2023 niet te verhogen. De financiële positie van de Karper is toereikend om dit te rechtvaardigen. Bovendien wordt er voor 2023 geen verhoging van de afdrachten aan Sportvisserij Nederland en/of de Hengelsport Federatie Midden-Nederland verwacht.
Na de pauze was tijd ingeruimd om met elkaar van gedachten te wisselen over de renovatie/groot onderhoud van – een deel – van de Puls. De leden werd gevraagd om ideeën/suggesties voor een aanpak. Deze zijn – zonder waardeoordeel overigens – opgeschreven. Slechts toelichtende vragen konden worden gesteld. Het bestuur gaat de komende maanden de suggesties en ideeën uitwerken en – waar mogelijk – voorzien van een eerste oordeel. Zodra dat gereed is – verwacht wordt dat dit ergens in september het geval zal zijn – wordt een extra ledenbijeenkomst georganiseerd om dit met de leden te bespreken en tot een – al dan niet voorlopige – conclusie te komen. Afhankelijk van de uitkomst hiervan zal een besluit worden genomen over de te nemen maatregelen. Heb je suggestiesideeën of anderszins, laat het ons weten. Alles is welkom, niets is te gek. Ons adres is secretaris@whvdekarper.nl. We zien uit naar jullie reacties.
Tot slot werd aandacht besteed aan de bestuurssamenstelling. Het lukt ons maar niet om nieuwe mensen te vinden voor het bestuur. Opnieuw werd een dringend beroep gedaan op iedereen om hierover mee te denken. Kom een keer een vergadering bijwonen. Laat je een keer zien. Het is dringend nodig. Na de vergadering werd – onder het genot van een drankje - nog een uurtje nagepraat.
De eestvolgende – reguliere – Ledenvergadering is 20 maart 2023. Noteer de datum al vast.