Van de bestuurstafel

Zaterdag, 20 maart 2021

De laatste informatie over nieuws van de bestuurstafel dateert al weer van18 januari jl. Het bestuur heeft maandag 15 maart voor het eerst weer een – digitale – vergadering gehouden. Door de Coronamaatregelen zijn ook bestuursvergadering beperkt mogelijk. Besloten is daarom een korte digitale vergadering te houden om de meest noodzakelijke punten te kunnen afhandelen. Besluiten zijn genomen m.b.t. de uit te voeren controles door Globe Security; aanpassing van de wedstrijdreglementen als gevolg van de Coronamaatregelen; ledenvergadering 2021; wedstrijden 2021; aankoop vis en onderhoud oevers Meddo. Hoewel deze al beschikbaar zijn, zijn het jaarverslag 2020 en het financiële verslag 2020 nog niet besproken en vastgesteld. Er is inmiddels wel een accountantsverslag. Een afspraak met de kascommissie volgt binnenkort.

Per punt onderstaand de stand van zaken.

Controles door Globe Security
Zoals bekend heeft het bestuur eerder besloten – voorlopig voor de periode van één jaar – een overeenkomst aan te gaan met Globe Security om controles op de naleving van de voorwaarden voor vissen in onze wateren Puls, Meddo en Kloosterveld uit te voeren. Aanleiding was o.a. dat controle door onze eigen controleurs vanwege de Coronamaatregelen niet altijd veilig kon plaatsvinden, maar ook en vooral om de ernstige overlast in 2020 een halt toe te roepen. Overigens waar mogelijk zal in 2021 ook de controlecommissie controles blijven uitvoeren.

Wedstrijden 2021
Als gevolg van de Coronamaatregelen moet ook de organisatie van en de reglementen voor de viswedstrijden worden aangepast. Belangrijkste wijzigingen zijn dat bij alle wedstrijden vooraf moet worden aangemeld. Zonder aanmelding geen deelname. De loting gebeurt vooraf door de organisatie. Bij aankomst krijgt men de deelnamekaart met vermelding van steknummer uitgereikt. Prijzen worden uitsluitend in waardebonnen uitgekeerd. De volledige tekst van alle aanvullingen/wijzigingen vindt u onder de rubriek wedstrijden.

Wedstrijden komende maanden
De op 27 maart a.s. geplande 1e wedstrijd van de Zomercompetitie 2021 gaat niet door. De snertwedstrijd van 6 maart en de 3Kolkenwedstrijd op 10 april waren al eerder geannuleerd.
Ook de in april geplande wedstrijden – zowel de Zomercompetitie, als de 55+ – gaan niet door De laatste stand van zaken rond de Coronamaatregelen bieden geen ruimte deze op verantwoorde wijze te houden. Over het doorgaan van de wedstrijden Zomercompetitie vanaf mei geldt de stand van zaken rond de Coronamaatregelen, maar ook of de wedstrijdcommissie weer over voldoende leden beschikt. Als er zich geen nieuwe leden voor de wedstrijdcommissie hebben aangemeld moet helaas worden besloten om de wedstrijden te annuleren. Via de website wordt daarover nadere informatie verstrekt.

Ledenvergadering 2021
Naar het zich laat aanzien zullen we de komende maanden nog wel enige hinder ondervinden van de Coronamaatregelen. Gezien de voorbereidingen die nodig zijn om een en ander goed te laten verlopen is nu al besloten de geplande datum – 14 juni a.s. – te wijzigen in 20 september. Deze datum was al eerder genoemd als reservedatum.
Hoe dan ook zal deze doorgaan. Als niet op de gebruikelijke wijze kan worden vergaderd, zal alsnog een digitale vergadering worden georganiseerd.

Aankoop vis
Het bestuur heeft besloten ook dit jaar in alle drie de vijvers vis uit te zetten. Wat precies wordt uitgezet is nog niet zeker en hangt mede af van wat beschikbaar is.

Oproep om meer vrijwilligers/bestuursleden
Nog steeds zijn er in het bestuur en in de diverse commissies vacatures. De Vereniging in de lucht houden, zeker in de omvang als De Karper, vraag veel van vrijwilligers. Het huidige aantal mensen dat beschikbaar is, zowel voor het bestuur als voor de diverse commissies, is geenszins toereikend. Helaas is de situatie zo dat een aantal van de voorgenomen activiteiten niet kunnen plaatsvinden, simpel omdat er te weinig mensen zijn die dit kunnen begeleiden. Op dit moment worden er geen activiteiten voor de jeugd georganiseerd, dus ook geen vislissen op scholen, geen wedstrijden, mogelijk zelfs geen begeleiding naar landelijke wedstrijden voor de jeugd. Ook de Zomercompetitie kan onder de huidige omstandigheden niet doorgaan. Momenteel ook nog vanwege de Coronamaatregelen – de toestemming voor de wedstrijden in maart en april zijn al ingetrokken – maar ook daarna. Als er niet meer mensen beschikbaar zijn, moeten ook – helaas – de resterende wedstrijden worden geschrapt. Dit laten we toch niet gebeuren !. Meld je aan , onze vereniging verdient het.

Dan een stukje over de retentievijvers

Goed om te weten welke de regels zijn over vissen in retentievijvers in de Gemeente Winterswijk

Onlangs is een van onze leden geconfronteerd met een boete voor “illegaal vissen” in de retentievijver aan de Greversweg. De betreffende agent gaf aan dat dit water niet voorkomt in de Gezamenlijke lijst van Viswateren 2019-2020-2021 van Sportvisserij Nederland. Deze informatie klopt, echter, toets je Greversweg Winterswijk in op de App Visplanner dan kleurt deze locatie donker blauw, m.a.w. daar mag wel gevist worden.
We hebben dit voorval voorgelegd aan de Hengelsport Federatie Midden Nederland en deze gaf aan dat er een fout zit in de Gezamenlijke lijst en er dus wel degelijk gevist mag worden. De fout zal zo spoedig mogelijk hersteld worden, maar omdat de lijst voorlopig niet vernieuwd wordt, zal het wel even duren voordat de correctie zichtbaar. Zorg er dan ook voor dat, als je daar vist je ook de App beschikbaar hebt. Aan degenen die – mogelijk – al een bekeuring hebben gehad adviseren wij hiertegen bezwaar te maken. Op korte termijn zal in Het Visblad hierover melding worden gedaan.