Verslag van een jeugdselectie wedstrijd met officiële uitslag

Dinsdag, 16 juni 2015

Zondag 14 juni heeft de jeugd van WHV de Karper zich van de goede kant laten zien. Twaalf jeugdige leden, in de leeftijd van 10 tot en met 19 jaar, hebben meegedaan aan de selectiewedstrijden jeugd voor de regio Oost en Midden en over het algemeen goede resultaten geboekt. De selectiewedstrijd wordt ieder jaar op een ander water binnen het gebeid van HF Midden Nederland georganiseerd. Dit jaar was de keus gevallen op de wateren van WHV de Karper in Winterswijk. Het wedstrijdwater voor de B- en C-junioren was De Puls aan de badweg en voor de A-junioren werd gebruik gemaakt van de Meddose Kolk.

Voor WHV de Karper hadden 12 junioren zich aangemeld:
A-junior: Yannick Prinsen
B-Junioren: Bram Weerkamp, Bram te Winkel, Rafael Frolov, Kirina Raterink en Steven Hijink
C-Junioren: Frans Janssen, Tom Damkot, Stijn Kersten, Robin Maas, Mathijs Ebbers en Matthijs Hijink

De dag begon al vroeg want om acht uur moesten de vissers en de begeleiders al bij recreatiepark ’t Winkel zijn. Daar werd eerst het aas en voer uitgedeeld aan de deelnemers van WHV de Karper.
Om half negen waren alle deelnemers van de overige verenigingen ook gearriveerd. In totaal hadden 32 vissers zich aangemeld voor de verschillende categorieën. Na een kop koffie voor alle begeleider en een glas frisdrank voor alle jeugdige deelnemers kon men beginnen met de het officiële gedeelte .

Na het welkomstwoord van Henk Weerdesteijn van de Hengelsport Federatie Midden Nederland kon iedere deelnemer om negen uur een lootje trekken waarmee de stek werd bepaald. Direct na de loting gingen alle deelnemers naar het wedstrijdwater waar de voorbereiding op de wedstrijd kon beginnen.
De deelnemers hadden twee uur de tijd om alle hengelspullen klaar te zetten, uit te peilen en het voer en aas verder voor te bereiden. De volledige twee uur was niet nodig, toen iedereen klaar was met de voorbereiding is om kwart voor elf het startsein gegeven.
Als snel werd het eerste visje gevangen door Tom Damkot. Hij wist er daarna nog regelmatig één bij te vangen. Vooral de C-jeugd was goed op dreef en wist over het algemeen kleine vis te vangen. Omdat er uitsluitend op gewicht gevist werd was voor veel deelnemers de techniek gericht op het vangen van grote vis. Maar de brasem liet het het eerste uur volledig afweten.

Na anderhalf uur werd bij de B-junioren de eerste, maar zeker niet de laatste, brasem gevangen. Vooral in het laatste uur wisten enkele B-junioren een brasems te vangen. In totaal werden er acht brasems gevangen door de B-jeugd.

Bij de C-junioren was het tot het laatst toe spannend vooral omdat hier nog geen brasem gevangen werd maar uitsluitend kleine vis. Tot 10 minuten voor het eind toen Floris van Zeeburg van de Snoekbaars uit Vorden een brasem wist te haken. Floris had tot dat moment nog geen vis weten te vangen maar haalde de brasem soepel binnen. Dit bleek uiteindelijk voldoende voor de eindoverwinning.

Bij de B-Jeugd ging het gelijk op tussen Roy Vaanholt, Nick Knipscheer (beide uit Dinxperlo) en Nick Eesterman (Beesd en Omstreken). Alle drie wisten ze meerdere brasems te vangen maar uiteindelijk kwam Roy Vaanholt als winnaar uit de strijd met 4850 gram. Bram Weerkamp van WHV de Karper wist met 1790 gram, waaronder één brasem, een prima vierde plek te bemachtigen in dit sterke deelnemersveld.

Bij de A-junioren leek Yannick Prinsen lange tijd af te stevenen op een eerste plaats. Hij begon met meerdere kleine vis terwijl de andere deelnemers nog geen vis wisten en vangen. Na 2 uur wist Yannick ook nog twee brasems te vangen en hiermee leek de overwinning al “in de pocket”. Maar ook bij het vissen wordt de eindstand pas bepaald na het laatste fluitsignaal en in de laatste tien minuten wist Dennis van Campen van ZHV Zelhem nog een karper te haken en deze ook binnen te halen. Dus moest de weging uitkomst brengen, waren de twee brasems met meerdere kleine vis voor Yannick voldoende of was de ene karper van Dennis toch zwaarder?
De wedstrijd werd beslist op een verschil van 40 gram!!! in het voordeel van Dennis van Campen. Dennis had 3120 gram en Yannick 3080 gram.

Over het algemeen is er goed gevangen, op twee deelnemers na wist iedereen vist te vangen met een totaal gewicht van bijna 36 kilo voor de 32 deelnemers.

Na de wedstrijd was het weer verzamelen bij Recreatiepark ’t Winkel waar de prijsuitreiking plaats zou vinden. Maar eerst konden de deelnemers en de begeleiders genieten van een bord patat met een snack aangeboden door de federatie.

Rond half vier was het dan zover en werd begonnen met de prijsuitreiking en waren de volgende personen kampioen van de federatie:
A-jeugd: Dennis van Kampen van ZHV Zelhem
B-Jeugd: Roy Vaanholt van De Voorn – Dinxperlo
C-Jeugd: Floris van Zeeburg van De Snoekbaars – Vorden.

De deelnemers van WHV de Karper wisten helaas niet te winnen maar hebben wel een ijzersterke wedstrijd gevist. Van de 12 deelnemers uit Winterswijk zijn namelijk 7 deelnemers geplaatst voor het Nederlands Kampioenschap op 5 september aan de Urker Vaart:
Bij de A-junioren: Yannick Prinsen
Bij de B-Junioren: Bram Weerkamp en Bram ten Brinke
Bij de C-Junioren: Tom Damkot, Mathijs Ebbers, Frans Janssen en Robin Maas.

Hierbij willen Henk Weerdesteijn en zijn team van de Hengelsport Federatie Midden Nederland bedanken voor weer een perfect georganiseerde wedstrijd.

Kijk voor de totale uitslag op http://www.hfmiddennederland.nl/wedstrijden/848/selectie-jeugd-regio-oost-en-midden.html